Kako je Beč šiptarima stvorio i zastavu...
![]() |
Ćazim pre prve bračne noći |
NEPOSREDNO pred početak bombardovanja Jugoslavije, zapadno javno mnjenje
dobilo je još jedno od mnogih sumnjivih tumačenja situacije u zemlji na
koju je trebalo da se ustremi “Milosrdni anđeo”. Ovaj put, “udarilo” se
na njenu istoriju koja je brutalno iskrivljena, falsifikovana, a dobrim
delom i izbrisana. Sve to upakovano je u knjizi engleskog publiciste
Noela Malkolma “Kosovo. Kratka istorija”.
Sudeći prema sadržaju
pomenute knjige, jedino je naslov tačan. To je zaista kratka istorija
Kosova i Metohije, toliko kratka da je površnost preblaga reč za ono što
je autor svojim čitaocima dao. Javno se hvaleći da je knjigu napisao za
samo dve godine Malkolm je, na neki način, otkrio da je “protumačio
srpsku istoriju” za nečije hitne potrebe i da je namerno gotovo sve
događaje vezane za Kosmet prikazao u krivom ogledalu da bi se dobio
pogrešan prikaz istorije tog dela srpske zemlje.
Iako je knjiga
sasvim sigurno uticala na pripremanje zapadnog mnjenja za bombardovanje
naše zemlje, prva ozbiljna rasprava na temu Malkolmovog dela povela se
2000. godine, kada je već bila ostvarila svoj cilj: predstavila Zapadu
tezu da Srbi ne treba da polažu ni istorijsko ni etničko pravo na Kosovo
i Metohiju, kao i da su tamo vekovima bili privilegovano stanovništvo,
koje je svojom dominacijom ugrožavalo druge narode, u prvom redu
Albance.
KOLEVKA
Ovo delo, koje za cilj nije moglo imati ništa
drugo do brisanje srpske istorije za nečije političke potrebe (ovaj put
je reč o potrebama velikoalbanskog projekta i političkih planova NATO)
zbog bombardovanja i svega što je usledilo, možda je prošlo nedovoljno
zapaženo. Svoj odgovor, među retkima, dali su srpski intelektualci iz
SANU i njenog Istorijskog instituta u publikaciji “Odgovor na knjigu
Noela Malkolma”.
Akademik Milorad Ekmečić smatra ovo delo klasičnom
literaturom ratne propagande. Prema Ekmečiću, Malkolm je u ovoj kratkoj
istoriji Kosova postavio stvari na osnovu koju je već utemeljila
albanska ideologija, a po kojoj: “Kosovo ne može biti srpska istorijska
kolevka jer je to područje antičke Dardanije gde se stvara srž budućeg
albanskog naroda, Dušanovo carstvo nije bilo srpsko, Kosovska bitka 1389
nije bila srpska jer je u njoj glavnu reč vodila vojska Dečana, Poljaka
i Mađara, a Albanci su branili hrišćanski zapad, dok su se Srbi držali
osmanlijskog istoka...”.
Suština ove ideologije, iz koje je Malkolm
iscrpeo materijal za knjigu, jeste da su Srbi skorašnji svet na ovom
prostoru, da oni imaju kratku istoriju, da su zemljište oteli od
susednih naroda, a da su crkve i manastire podizali na temeljima ranijih
bogomolja, koje im nisu pripadale. Rečju - Kosovo nije srpska kolevka.
-
Malkolm je uložio veliki napor da dokaže da je Kosovski boj jedan
mnogoetnički obračun sa Turcima. Mađarsko učešće je vrlo značajno, jer
su po njemu, glavni srpski vitezovi bili mađarski plemići. Miloš Obilić
je (za njega) verovatno Mađar, iako samo njegovo prezime ima
“vlaško-albansku podlogu”. Mađarskog porekla su i devet Jugovića - piše
Ekmečić.
Cela analiza ima za zaključak tezu da Srbi nisu bili glavni
akteri u pobunama hrišćanskog stanovništva, nego Albanci, te da narodne
pobune protiv turske vlasti nisu imale politički, nego isključivo
poreski karakter.
- Malkolm je učinio sve što je u njegovoj moći da
razbije srpsku mitologiju o velikim događajima poput Kosovske bitke,
Velike seobe, Istočne krize 1875.
Ulogu Albanaca je toliko
preuveličao da mi to liči kao kada bi neko rekao da je utakmica između
italijanskog Milana i nemačkog Bajerna takmičenje italijansko-engleskog
protiv nemačkog tima, jer je na italijanskoj strani bio jedan Englez -
dodaje Ekmečić.
Ekmečić upozorava i na to da Malkolm prenebregava
činjenicu da je albanski narod u borbi za samostalnost uvek uživao
podršku neke od velikih sila. Čak ne pominje ulogu Beča u podsticanju
albanskog nacionalnog buđenja:
- U Beču su bili izabrani i albanski
nacionalni simboli: crvena zastava sa dvoglavim orlom i grb. U
sarajevskom državnom arhivu čak je sačuvan i račun iz kog se vidi da je
jedan slikar iz Beča 1897. godine uplatio 15 florina za izradu grba sa
zastavom. Zablude su, dakle, albanska verovanja da njihova zastava i grb
potiču iz srednjovekovnog doba. Čak i samo ime Albanci je kasnog
porekla. Veruje se da je reč Albanija poteklo od stranih putnika tek u
14. i 15. veku.
Možda ovo krivotvorenje istorije ne bi ni bilo toliko
važno da u narastanju krize oko Kosova upravo ova knjiga nije imala
vrlo značajnu funkciju. Ekmečić je uveren da je ona ponudila opravdanje
za vojnu intervenciju i da je važan deo one literature koja služi za
odgajanje dobrog dela javnog mnjenja zapadnih zemalja koje sledi
politiku svojih vlada.
DOMIŠLJANJA
U “Odgovor na knjigu Noela
Malkolma” uključio se i dr Đorđe Janković, profesor Filozofskog
fakulteta u Beogradu. On je ukazao na to kakvim se sve “akrobacijama”
služio Malkolm da bi izneo svoje “političke zadatke i ideološke stavove”
i utvrdio da su Albanci na Kosovu i Metohiji “stariji” od Srba:
-
Tvrdnje da je “Kosovo jedna od kulturnih raskrsnica Evrope”, “Kosovo
verovatno središnji prostor preživljavanja albanskog i obrazovanja
rumunskog jezika”, “Kosovo postalo geografsko središte važne
srednjovekovne države”, “Kosovo (je) bilo jedan od najosobenijih delova
Turske u Evropi”, “da se na Kosovu rodio moderni albanski pokret”, “da
su Albanci autohtoni na Kosovu odakle ih Srbi privremeno istiskuju tokom
okupacije od 250 godina - samo su neke od najmarkantnijih netačnosti.
Koreni
današnjih Srba su na Kosovu i u Metohiji. A po Malkolmu su Srbi
poreklom sa prostora severno i severoistočno od Crnog mora, žive u 15. i
16. veku u Češkoj i Saksoniji, a na Balkansko poluostrvo su ih doveli
Hrvati?!
Tumačenja zasnovana na nastojanju da se dokaže povezanost
albanskog i ilirskog jezika, da bi se pokazalo albansko prisustvo u
predrimskom periodu (uprkos nepostojanju zapisanog ilirskog jezika)
toliko su apsurdna da postaju smešna - tvrdi Janković.
On navodi
činjenice da su Albanci nacija koja se obrazuje tek u naše vreme, da
potiču od više plemena pristiglih tokom VII-XI veka u planinske predele
današnje Albanije, azijskog su porekla, pomešani sa Slovenima brdskog
pojasa i stanovništvom latinskog i donekle grčkog govora u primorskim
gradovima, te da je neodrživo dokazivanje autohtonog porekla savremenih
Albanaca, kako to čini Malkolm svojim filološkim domišljajima.
-
Navodi Malkolma koji se odnose na prednemanjićku prošlost Kosova i
Metohije u celini ne odgovaraju istini. Sva njegova domišljanja su
pogrešna. Uprkos desetinama nalazišta i stotinama artefakata, nesumnjivo
srpskih ili opšte slovenskih osobina, datiranih nesporno pre Nemanjića
na tlu Kosova i Metohije, nema nijednog arheološkog nalaza koji bi se
mogao pripisati precima Albanaca iz Srednjeg veka.